NL.FR.EN

De jury van de Internationale Wedstrijd Musica Antiqua 2018 bestaat uit:

 

Als solist op orgel en klavecimbel trad Johan Huys (president jury) aan op diverse Europese podia en werkte hij samen met gereputeerde musici als René Jacobs, Barthold Kuijken, Hans-Martin Linde en Philippe Pierlot. Hij was enkele jaren hoofddocent klavecimbel aan het Gentse Conservatorium. In 1982 werd hij daar directeur.

Sedert 1977 is Johan Huys jurylid en sedert 1981 juryvoorzitter van de Internationale Wedstrijden Musica Antiqua. Hij is muziekadviseur van de Internationale Wedstrijd Musica Antiqua, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Orpheus-instituut en lid van de Adviesraad voor Muziek van het Ministerie van Cultuur van de Vlaamse Gemeenschap.

 

 

 

Carole Cerasi heeft zich de laatste vijfentwintig jaar laten kennen als meest prominente toetsenist en vertolker in haar domein; zij treedt op met solospel doorheen heel Europa, maar ook in Japan, Hong Kong, Singapore, in Colombia, Israël, Canada en in de Verenigde Staten.

Haar cd’s hebben talrijke prestigieuze erkenningen ontvangen (Gramophone Awards voor Elisabeth Jacquet de La Guerre; Diapason d'Or de l’Année voor C.P.E. Bach en Thomas Tomkins; Diapason d’Or de l'Année en  Gramophone Awards voor J.S. Bach and the Möller Manuscript). Haar cd-box met het integrale œuvre voor klavecimbel van François Couperin wordt voorjaar 2018 uitgegeven.
Carole Cerasi is leraar klavecimbel en pianoforte aan het Royal Academy of Music, de Guildhall School of Music en de Yehudi Menuhin School. Als pedagoge is zij zeer gewaardeerd door getalenteerde studenten van de jonge generatie.

www.carolecerasi.com

 

De dirigent, klavecimbel- en orgelspeler Andrea Marcon is een erkende specialist van de barokmuziek, tevens laureaat van orgel- en klavecimbelwedstrijden in Brugge, Bologna en Innsbruck.In 1982 stichtte hij een van de eerste Italiaanse barokensembles, de Sonatori de La Gioiosa Marca en in 1997 het Venice Baroque Orchestra.
Hij is artistiek directeur van het barokorkest uit Basel La Cetra en van het Orquesta Ciudad de Granada. Daarnaast werkt hij samen met het Concerto Köln and Freiburger Barockorchester. Hij is eveneens verbonden aan grote symfonische orkesten zoals het Berliner Philharmoniker, het BRSO uit München, het orkest van de WDR in Köln en diverse operahuizen in Amsterdam, Frankfurt, Basel, Madrid en Moskou. Andrea Marcon heeft meer dan 50 cd’s opgenomen als solist of als dirigent en heeft prestigieuze prijzen gewonnen. Andrea Marcon is klavecimbelleraar aan het Schola Cantorum Basiliensis en leeft tussen Basel en Treviso in.

 

 

 

 

 

 

 

Olga Martynova is een van de oprichters van de Russische klavecimbelschool, die een scala aan uitzonderlijke instrumentisten heeft opgeleid. Zij is een vooraanstaande klavecimbel- en pianofortespeelster van het Pratum Integrum Orchestra en het Gnessin Baroque ensemble.
Naast concerto’s van Bach en zonen, en bekende concerto’s van de klassieke Weense componisten, heeft zij eveneens werken van Platti, Schobert, Wölfl, Fodor, Bortnyansky en Hassler onder de aandacht gebracht. Haar opnames als soliste bij het Nederlands-Russische label Caro Mitis omvat de Engelse suites van Bach, de klaviersonates van Johann Christian Bach, werken van Geminiani, Fisher, Chostakovitch, Schumann, Mendelssohn.
Olga Martynova geeft les in de twee meest befaamde muziekinstellingen van Rusland, de muziekschool van Gnessin en het Tchaikovsky Conservatorium van Moskou.

 

 

 

 

 

 

 

 

Skip Sempé staat als virtuoos klavecimbelspeler, dirigent en stichter van het Capriccio Stravagante ensemble en het Paradizo label, artistiek directeur van het Parijse festival Terpsichore en artistiek adviseur van de Piccola Accademia di Montisi in Toscanië, aan de oorsprong van menig grootscheepse muzikale projecten en samenwerkingsverbanden.

Hij verenigt nonchalance en kracht, creativiteit en vrije expressie om een gangbaar geworden wijsheid in de kiem te smoren en het oorspronkelijke timbre en de esthetica van de 16e en 17e eeuw in ere te herstellen.

Naast zijn concertoptredens en opnames met Capriccio Stravagante, wordt Skip Sempé vaak uitgenodigd als dirigent, met name door ensembles als Collegium Vocale Gent, Vox Luminis, Helsinki Baroque Orchestra, B'Rock, Holland Baroque, Pygmalion, Chanticleer en Akademie für Alte Musik Berlin.

 

 

 

 

 

 

 

 

Menno van Delft studeerde orgel bij Piet Kee en Jacques van Oortmerssen, klavecimbel bij Anneke Uittenbosch, Gustav Leonhardt en Bob van Asperen en muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Onder de vormende leiding van Wim van Gerven zong hij enige jaren Gregoriaans in the Schola Cantorum van Amsterdamse studenten.

In 1988 won Menno van Delft op het C.Ph.E. Bach - Concours in Hamburg de clavichordprijs. Menno van Delft maakt bij diverse labels opnames met o.a. werken van J.S. Bach; de integrale opname van de klavierwerken van Jan Pieterszoon Sweelinck (onderscheiden met een Edison en de Deutsche Schallplatten Kritik Preis); clavichordopnamen op belangrijke historische instrumenten en werken voor twee klavecimbels van Rameau, François Couperin en Gaspard le Roux.
In 2018 verschijnt een opname van Bachs zes Partita’s opgenomen op het Hoffmann clavichord uit 1784. Menno van Delft doceert klavecimbel, clavichord en basso continuo aan het Conservatorium van Amsterdam en aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg.
www.mennovandelft.com